środa, 3 kwietnia 2013

Big Data już dziś napędza biznes

...Big Data daje realną przewagę konkurencyjną, bo pozwala budować wnioski w czasie rzeczywistym, w oparciu o aktualnie zachodzące na rynku procesy(..)



Od zarania cywilizacji do 2003 roku ludzkość wytworzyła 5 eksabajtów danych. W ostatnich latach liczba ta powiększa się dużo gwałtowniej - dziś tyle nowych danych pojawia się co 2 dni.(..)

Czym jest Big Data 

Dla określenia wszelkich aspektów związanych z gromadzeniem i wykorzystywaniem tych danych przyjęło się używać określenia Big Data. Jednak to stosunkowo nowe pojęcie nie doczekało się dotychczas jednoznacznej definicji. - Dla niektórych dane masowe mogą oznaczać 50 GB, dla innych na to miano zasługują dopiero 100 TB(...)

Zatem to nie pojemność danych stanowi kryterium odróżniające Big DATA od klasycznej analizy danych. Nie jest nim także różnorodność czy źródło pochodzenia gromadzonych danych. - 10 lat temu dane nieustrukturyzowane też istniały, ale nikt ich nie gromadził - przypomina Krzysztof Sobieszek, pełnomocnik zarządu nk.pl ds. badań. - Big DATA nie wyróżnia także prędkość gromadzenia, wyszukiwania czy opracowywania danych, ani też ich wiarygodność - danych jest więcej, ale są zwykle mniej dokładnie sprawdzane. Istotniejszy jest fakt, że zbieranie i analiza danych mogą się odbywać niemal równocześnie. Big Data to przypadek, w którym dzięki analizie w czasie rzeczywistym olbrzymiej ilości danych jesteśmy w stanie zaproponować odbiorcy, czy indywidualnemu, czy biznesowemu, realną wartość. To zbiór trendów, które mogą powstawać w oparciu o duże dane. To także śmierć strategii firmy, bo przecież najważniejsze decyzje można podejmować na bieżąco - dodaje Sobieszek.

Jakie dane zbierać 

(...)Big Data to już dziś potężne narzędzie służące rozwojowi biznesu. Wśród 1096 firm ankietowanych przez IBM w 2012 roku, aż 28% wykorzystuje już możliwości Big Data, 47% zamierza to wkrótce robić, a jedynie 24% w ogóle tego nie przewiduje. 54% danych ma zastosowanie biznesowe: 15% w wykorzystywane jest do usprawnienia działań marketingu, 16% do poprawy zarządzania, a 10% w badaniach i rozwoju produktu.

- Większość firm analizuje dane po to, żeby wiedzieć więcej o kliencie, lepiej adresować do niego swój produkt, skuteczniej prowadzić biznes - mówi Artur Wroński, szef zespołu technologii zarządzania informacją w Grupei Oprogramowania IBM Polska. - Większość bazuje na własnych danych, a nie na pozyskiwanych z zewnątrz.

Kluczowe zastosowania Big Data to analiza zachowań i potrzeb klientów oraz efektów działań marketingowych...

Złożone dane w analityce biznesowej 

Big Data stanowi okazuje się przydatnym narzędziem w analityce biznesowej, zarówno reaktywnej (raportowanie ad hoc, obserwowanie tego, co się dzieje), jak i proaktywnej (programowanie i optymalizacja danych, prognozowanie, analityka tekstowa, analizy statystyczne). - W transakcjach giełdowych przeprowadzanych przez bank wykonanie stres testów na potrzeby oceny ryzyka kredytowego w z wykorzystaniem tradycyjnych metod (250 000 pozycji, 12 horyzontów czasowych) zajmuje 18 godzin - wylicza Adam Bartos z SAS Poland. - Przy użyciu metod high performance, z wykorzystaniem Big Data, już tylko 2 minuty 40 sekund. To oznacza, że decyzje wymagające oceny ryzyka kredytowego dokonywane są wręcz w czasie rzeczywistym. A każda taka transakcja to przecież konkretne pieniądze - zauważa Bartos. ...

Barierą dla szerszego wykorzystania możliwości, jakie już dziś daje Big Data, może się okazać brak odpowiednio wykształconej kadry. Z opublikowanego w 2012 roku raportu McKinsey Global Institute wynika, że do 2018 roku w USA będzie brakowało 140-190 tys. odpowiednio przygotowanych analityków. - Big Data wymaga nowych metod analizy, to nie jest tylko "lepsze" Business Intelligence - podkreśla Krzysztof Sobieszek z nk.pl. - Tu potrzebne są umiejętności informatyka, wyobraźnia matematyka i wiedza z socjologii.

Pełna wersja artykułu dostępna na www.computerworld.pl

Sanmargar Team oferuje usługi z zakresu doradztwa w procesach finansowych oraz technologii informatycznych obejmujące analizy wymagań, studia wykonalności, projektowania i wdrożeń systemów wspierających zarządzanie (‘Business Intelligence’). Naszą strategią jest oferowanie, obok korporacyjnych rozwiązań o najwyższym standardzie (Oracle Hyperion, SAP BusinessObjects), także wydajnych, w pełni funkcjonalnych, rozwiązań opartych na otwartym kodzie źródłowym (Pentaho Business Analytics) oraz własnych rozwiązań do zarządzania danymi podstawowymi (MetaStudio), kontroli jakości, deduplikacji i czyszczenia danych (DQS – DataQualityStudio).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz