Z rynku i ze świata Business Inteligence


„Hurtownia danych” i „System Wykrywania Nadużyć” w ochronie zdrowia
Czw, 28 mar 2013   wartowiedziec.org

W związku z realizacją zapisów umowy podpisanej z Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, dotyczącej realizacji zadań w zakresie części IV – obszar analizy danych czyli „Hurtownia danych i System Wykrywania Nadużyć", firma Sygnity S.A. w połowie 2012 r. rozpoczęła prace nad rozwiązaniem.

Na obecnym etapie prac rozpoczęto i zaplanowano szereg spotkań z różnymi grupami przedstawicieli przyszłych użytkowników.

Celem prowadzonych spotkań i konsultacji ma być maksymalne zaangażowanie odbiorców w budowę systemów oraz określenie potrzeb analitycznych i raportowych poszczególnych instytucji biorących udział w konsultacjach.

Obecnie Wykonawca prowadzi równolegle prace analityczne oraz przygotowuje koncepcję rozwiązań, które budować będzie w kolejnym etapie prac tj.:

Podsystem Hurtownia Danych (HD) – który będzie zapewniał m.in. analizy, statystyki, raporty oraz funkcje monitorowania i wykrywania zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia.
Podsystem Wykrywania Nadużyć (SWN) – zapewniający funkcje wykrywania nadużyć w ochronie zdrowia.


Pełna wersja artykułu >

Małe firmy bardziej konkurencyjne dzięki BI? (Onet -Biznes) 12 marca

Zarezerwowane do tej pory dla rynkowych gigantów rozwiązania business intelligence (BI) pojawiają się w polskich firmach sektora MSP. Powód - coraz więcej firm oferujących tego typu oprogramowanie wprowadza abonamenty, zamiast jednorazowych opłat sięgających ponad 200 tys. złotych.

Obecnie, rozwiązania te są najczęściej wdrażane w działach obsługi klienta, sprzedaży i controllingu umożliwiając niewielkim przedsiębiorstwom zwiększenie konkurencyjności.
Najważniejszym zadaniem BI w MSP staje się możliwość bieżącej analiz stanu firmy dzięki dostępowi do danych z różnych obszarów działalności biznesowej oraz organizacja procesów decyzyjnych z wykorzystaniem prognozowania wyników - Większość firm zdecentralizowała zarządzanie, a to oznacza, że o zysku lub stracie może decydować pracownik bezpośrednio obsługujący klienta. Jeszcze silniej trend ten jest widoczny w małych firmach, dlatego coraz częściej sięgają one po rozwiązania klasy business intelligence. Tego rodzaju systemy pomagają szybko analizować procesy biznesowe i umożliwiają podejmowanie decyzji mających wpływ na wzrost lub spadek efektywności, obniżenie poziomu kosztów czy zwiększenie przychodów.

Abonament za BI, jak za Internet
Niewielkie firmy, a także debiutujące na ryku przedsiębiorstwa coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania business intelligence. Rozwiązanie IT z możliwościami funkcji Business Intelligence zarezerwowane do tej pory dla firm dysponującymi olbrzymimi budżetami i rozbudowaną infrastrukturą informatyczną, dziś stają się przystępne cenowo dla niewielkich, rynkowych graczy.
Stało się to możliwe dzięki nowym technologiom, które przyśpieszają integrację danych i ich przetwarzanie. Rozwiązanie te są coraz bardziej przyjazne dla użytkowników nie posiadających wiedzy informatycznej, coraz prostsze w obsłudze, intuicyjne i działające w środowisku, które nie potrzebuje budowy wartej setki tysięcy złotych infrastruktury informatycznej. Wpływ na popularyzację BI miała także zmiana polityki cenowej na rynku producentów BI. Wprowadzenie miesięcznych abonamentów, znacznie obniżyło próg dostępu do nowych technologii, a kosztowne rozwiązanie, stało się dostępne dla MSP.
Dziś firma chcąca wdrożyć u siebie rozwiązanie BI zamiast 200 tys. zł jednorazowej opłaty za licencję, może wybrać abonamentem rzędu 2,5 -7 tys. złotych miesięcznie. Zdaniem Zbigniewa Świeściaka, dyrektora ds. operacyjnych 2Intellect.com S.A., takie rozwiązanie jest dla firm sektora MSP bardziej opłacalne, bowiem kapitał zaoszczędzony na inwestycje w IT może nadal pracować dla firmy. - Wdrożenie business intelligence stało się tańsze niż zatrudnienie kolejnej osoby do działu księgowości. W dużych firmach analityk decyduje często o woluminie danych do integracji, czy metodzie analizy danych, managerowie niewielkich firm samodzielnie potrafią zdecydować, które dane są im potrzebne, a mając dostęp online do analiz i narzędzia umożliwiające samodzielną wizualną eksplorację danych, oszczędzają na kosztach zatrudnienia specjalisty.

Po co MSP rozwiązania business intelligence?
Zdaniem analityków jest jeszcze jeden kluczowy powód, rosnącej popularności BI w gronie małych i średnich firm. Business intelligence staje się ważnym narzędziem w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. W odróżnieniu od wielu firm MSP nieposiadających systemów business intelligence, te które nim dysponują budują swoją przewagę dzięki wiedzy. Wiedza na temat działań konkurencji, połączenie informacji z rynku z informacjami o faktycznym stanie procesów biznesowych może zdecydować o sukcesie przedsiębiorstwa. - Już dzisiaj firmy dysponując ogromnymi ilościami danych, poszukują narzędzi pozwalających na analizowanie danych w czasie rzeczywistym, eksplorację danych i prognozowanie. Firmy chcą mieć wgląd w różne obszary swojej działalności.
Dobrze dobrany dla firmy zestaw analiz pozwala na wykonanie szeregu symulacji, wcześniej zarezerwowanych tylko dla osób rozumiejących modele statystyczne. BI umożliwia wielowymiarową analizę danych z tak różnych obszarów jak sprzedaż, HR, logistyka czy finanse w czasie rzeczywistym, czyli tu i teraz. To daje nowy obraz działalności całej firmy, jej wydajności i kondycji. Pozwala także w porę wprowadzać korekty i monitorować potencjalne sytuacje kryzysowe, zagrażające np. płynności firmy. Z BI firmy mogą podejmować trafniejsze decyzje dotyczące swoich inwestycji lub działań sprzedażowych.

Dobry przykład z USA
Najlepszy przykład pochodzi z USA. Według raportu firmy analitycznej Aberdeen Group w Stanach, aż 50 proc. działów obsługi klienta w małych i 63 proc. w średnich firmach korzysta już z rozwiązań business intelligence. Podobnie jest w działach finansowych. Aż 39 proc. działów finansowych małych firm i 57 proc. średnich ma wdrożone rozwiązania business intelligence. W Polsce to jednak wciąż bardzo niszowe rozwiązanie, ale i to może się zmienić. Małe i średnie przedsiębiorstwa powstrzymywały się od wdrożeń przede wszystkim ze względu na ceny. Brakowało także świadomości roli takich rozwiązań w zarządzaniu niewielką firmą. Pojawienie się systemów dostępnych w formie abonamentów, a także przejście wielu managerów z dużych firm do sektora MSP zwiększa dziś zainteresowanie tymi rozwiązaniami.
- Analityka z wykorzystaniem narzędzi BI pozwala na znacznie szybszy dostęp do danych i informacji zgromadzonych w firmie, a co najważniejsze użytkownik korzystając z dostępnych funkcji w systemie INTELLECT samodzielnie wybiera potrzebny mu zestaw danych i może dokonać inteligentnej eksploracji uniezależniając się od raportowania przygotowanego na zlecenie, przez inne działy np. księgowości - mówi Świeściak. - Widzimy, że ważnym czynnikiem, który decyduje o wdrożeniu systemu INTELLECT jest mobilność tego rodzaju aplikacji, każdy użytkownik ma dostęp do danych z poziomu przeglądarki internetowej, co znacznie usprawnia współpracę, a to oznacza, że wdrożenie BI staje się istotnym element strategii komunikacji w firmie - mówi dodaje.
Nic więc dziwnego, że BI cieszy się rosnącym zainteresowaniem - zwłaszcza wśród firm produkcyjnych, transportowych i logistycznych. Sięgają po nie także niewielkie szkoły językowe, prywatne przychodnie lekarskie i firmy budowlane.

Sanmargar Team specjalizuje się w realizacji przedsięwzięć wspomagających zarządzanie organizacją wykorzystując szerokie doświadczenia i dostępne produkty business intelligence. Do podstawowych obszarów wspomaganych naszymi usługami i produktami zaliczamy:

5 komentarzy:

  1. Firma, w której pracuję korzysta z rozwiązań zaproponowanych przez AX-dynamics 365. Oferują liczne systemy wspierające działania zarówno tych dużych jak i małych firm, dlatego polecam zapoznać się z ich ofertą mi bardzo to pomogło przy rozkręcaniu biznesu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei obsługuję duży sklep internetowy, w którym korzysta się z nowoczesnych rozwiązań dla ecommerce. Jednym z nich jest system Sendit dzięki któremu otrzymujemy pakiet technologii integracji z przewoźnikami oraz wiele rozbudowanych narzędzi jak śledzenie przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/ przyczyniających się do usprawnienia procesów związanych z nadawaniem przesyłek. Dzięki integracji z Sendit nasza firma obniżyła znacznie koszty wysyłki do klientów, co przełożyło się na wynik finansowy sklepu.

      Usuń
  2. Pracę w firmie na pewno może skutecznie wspomóc taki system https://craftware.pl/dla-biznesu/rozwiazania-dla-biznesu/szyte-na-miare/ odpowiednio wdrożona aplikacja umożliwi poprawę marketingu, sprzedaży i obsługi klienta między innymi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Super wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń