Samo hasło Big Data to antycypacja zjawiska przekroczenia masy krytycznej gromadzonych w przedsiębiorstwie danych. Gdy mamy ich naprawdę dużo, gdy pochodzą one z wielu różnych źródeł, gdy są stale aktualizowane i ciągle ich przybywa, wtedy możliwości analityczne i potencjał wykorzystania wiedzy zgromadzonej w tych danych rośnie wykładniczo.
Coraz więcej
Według ekspertów IDC, liczba danych gromadzonych i wykorzystywanych w biznesie przyrasta o 50% każdego roku. Jednak więcej wcale nie znaczy lepiej. By hasło Big Data przełożyło się na Big Business, potrzeba umiejętności, odpowiednich narzędzi i strategii zarządzania informacją.
Temat Big Data wychodzi poza analizę typu Business Intelligence, jak również poza dotychczasowe podejście do raportowania czy technologii data mining. To inna skala problemów i wyzwań. Nie chodzi tutaj tylko o czynnik skali, lecz również o rodzaj i format rosnącej liczby danych. Coraz więcej z nich to dane trudne do liczbowego ustrukturyzowania - słowa języka naturalnego, obrazy, wideo, dane z urządzeń pomiarowych. Problem, z którym trzeba sobie poradzić, to także sam napływający strumień danych, nierzadko w czasie rzeczywistym - lawina, którą należy opanować, jeśli te informacje chce się praktycznie wykorzystać.
Dostępne są coraz bardziej rozwinięte narzędzia uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego czy rozpoznawania wzorców. Teoretyczne koncepty sztucznej inteligencji znajdują w obszarze Big Data konkretne i praktyczne zastosowanie. Powstaje ekosystem nowych firm tworzących rozwiązania i narzędzia opierające się na nowych technologiach związanych z Big Data, a wywodzących się ze świata firm będących pionierami nowych modeli biznesowych - Google, Yahoo! czy Amazon.
Big Data to także nowe pole zainteresowania biznesu, który tutaj, jak nigdy dotąd, potrzebuje skutecznego i konkretnego wsparcia ze strony IT. Liderami wykorzystania Big Data są motory nowej gospodarki - największe podmioty branży internetowej, e-commerce i finansowej.
Cały artykuł w computerworld >>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz